Trendspaning - Resande
Nu har vi nått THE END! Så var det slut... Det här är sista blogginlägget du kommer att läsa som vi skriver i kursen Omvärldsanalys, trender och timing. Det har varit roligt, spännande och intressant att trendspana och för oss svårt då vi älskar att leta och finna coola prylar där ute (som ni vet vid det här laget). Det är inte till vår fördel att omvärlden är oändlig! Att få blogga som en form av examination kan vi bara säga GoGoGo det har varit jättekul.
I det här inlägget kommer du att få läsa om RESANDE dess drivkrafter, konsekvenser och hur det kanske ser ut om några år.
En macrotrend vi ser inom branschen är det ökade resandet runt om i världen och viljan att upptäcka nya platser. Det vi kan se när vi trendspanat är att det ställs mer KRAV på resan och helheten av den idag. Det är “viktigt” i umgängeskretsen att ha åkt till ett UNIKT STÄLLE och helst ska man ha designat sin resa helt själv med olika kombinationer och unika upplevelser enligt resias trendbarometer 2012. Denna trend kallas Me-tailing.
Om du vill slava efter Me-tailing-trenden kan du anlita en personlig rådgivare som planerar och sätter ihop en unik resa. Företaget Soverinn har anpassat sin tjänst efter resenärens nya efterfrågan. På deras hemsida lägger du in vart du vill åka, när samt dina intressen så får du sedan ett unikt erbjudande med koncepthotell på den aktuella destinationen. För unikt är ordet. Det ska inte bara vara vilket hotell eller vilka upplevelser som helst.
I det här inlägget kommer du att få läsa om RESANDE dess drivkrafter, konsekvenser och hur det kanske ser ut om några år.
En macrotrend vi ser inom branschen är det ökade resandet runt om i världen och viljan att upptäcka nya platser. Det vi kan se när vi trendspanat är att det ställs mer KRAV på resan och helheten av den idag. Det är “viktigt” i umgängeskretsen att ha åkt till ett UNIKT STÄLLE och helst ska man ha designat sin resa helt själv med olika kombinationer och unika upplevelser enligt resias trendbarometer 2012. Denna trend kallas Me-tailing.
Om du vill slava efter Me-tailing-trenden kan du anlita en personlig rådgivare som planerar och sätter ihop en unik resa. Företaget Soverinn har anpassat sin tjänst efter resenärens nya efterfrågan. På deras hemsida lägger du in vart du vill åka, när samt dina intressen så får du sedan ett unikt erbjudande med koncepthotell på den aktuella destinationen. För unikt är ordet. Det ska inte bara vara vilket hotell eller vilka upplevelser som helst.
En drivkraft till denna trend är den förbättrade världsekonomin och en återkommande inrutade vardagen med mycket jobb och lite fritid. Vi vill helt enkelt komma bort från vardagen, få andrum men även nya intryck och unna oss själva, våra vänner eller familj en upplevelse utöver det vanliga och idag har vi råd att göra det.
Att Me-tailing ens kommit till världen grundas i vår vilja att påverka vår omgivning och våra upplevelser till det maximala och med hjälp av Internet får vi de resurser vi behöver för att enkelt söka information och leta upp de mest spännande platserna på jorden.
I och med att upplevelsen blir mer central i resandet ökar antalet koncepthotell runt om i världen. I Sverige är till exempel IceHotel, Tree-hotel och Airplane Hostel kända för att erbjuda en upplevelse utöver det vanliga. Vill du istället bo i ett träd utomlands kan du enkelt hitta ett genom någon utan flertalet bloggar och hemsidor om unika hotell runt om i världen som finns idag.
I skrivande stund byggs just nu väldens första undervattenshotell på Fiji där en veckas boende för ett par kostar 30 000 USD (ca 225 000 SEK) där det bland annat ingår transfer med hotellets egna flygplan till och från hotellet, en lyxdykning, en promenad på havsbotten, en introduktion till hur man flyger tre-passagerar flygplan, vinprovning, spa och föreläsningar med marinbiologer.
I Österrike kan du bo i ett inrett pipeline-rör, i Turkiet kan du bo i en grotta, i Japan sover du i en liten kapsel där du precis får plats och i Storbrittanien kan du sova i ett sandslott!
Vi kan alltså dra slutsatsen att marknaden för koncepthotell blomstrar och med det sagt skall vi försöka oss på att se in i framtiden och förutspå vad som händer år 2020.
År 2020 har marknaden mättats och en mottrend har istället utvecklats där vi söker ett mer hemtrevligt boende och väljer i allt större utsträckning att bo på pensionat eller att couch-surfa och umgås med locals på den ort besöket sker på. Det blir viktigare för oss att hitta det genuina i en plats och att besöka Colosseum är inte längre lika attraktivt som att hitta den bästa pastarestaurangen i förorten.
Till 2020 har ett oändligt antal mobilapplikationer skapats och det blir enklare att hitta smultronställen på den destination besöket gäller. Som resenär kommer du kunna ladda upp bilder, kommentarer, åsikter och betygsätta platsen du varit på. Här har även “kommentar-funktionen” en stor betydelse och resenären är mer benägen att åka till en ny plats som fått ett högt betyg av människor runt om i världen.
Hotellbranchen kommer ha utvecklats och det blir i större utsträckning andra än människor som bor på hotellen. Om du själv ska åka på semester kan du checka in din kaktus, dina smycken, din tvätt och alla dina djur - oavsett om det är hästar eller hamstrar.
Med dessa ord om framtiden avslutar vi vårt sista blogginlägg och hoppas ni inspirerats OCH hittar ni något megacoolt där ute i cyberspace så Hör av er!!!
Sofie Predikaka & Josefin Enström
Upplevelseproduktion, Ltu VT 2012
Kommentarer
Trackback