Trendspaning - Resande

Nu har vi nått THE END! Så var det slut... Det här är sista blogginlägget du kommer att läsa som vi skriver i kursen Omvärldsanalys, trender och timing. Det har varit roligt, spännande och intressant att trendspana och för oss svårt då vi älskar att leta och finna coola prylar där ute (som ni vet vid det här laget). Det är inte till vår fördel att omvärlden är oändlig! Att få blogga som en form av examination kan vi bara säga GoGoGo det har varit jättekul.

I det här inlägget kommer du att få läsa om RESANDE dess drivkrafter, konsekvenser och hur det kanske ser ut om några år.

En macrotrend vi ser inom branschen är det ökade resandet runt om i världen och viljan att upptäcka nya platser. Det vi kan se när vi trendspanat är att det ställs mer KRAV på resan och helheten av den idag. Det är “viktigt” i umgängeskretsen att ha åkt till ett  UNIKT STÄLLE och helst ska man ha designat sin resa helt själv med olika kombinationer och unika upplevelser enligt resias trendbarometer 2012. Denna trend kallas Me-tailing.

Om du vill slava efter Me-tailing-trenden kan du anlita en personlig rådgivare som planerar och sätter ihop en unik resa. Företaget Soverinn har anpassat sin tjänst efter resenärens nya efterfrågan. På deras hemsida lägger du in vart du vill åka, när samt dina intressen så får du sedan ett unikt erbjudande med koncepthotell på den aktuella destinationen. För unikt är ordet. Det ska inte bara vara vilket hotell eller vilka upplevelser som helst.

soverinn

En
drivkraft till denna trend är den förbättrade världsekonomin och en återkommande inrutade vardagen med mycket jobb och lite fritid. Vi vill helt enkelt komma bort från vardagen, få andrum men även nya intryck och unna oss själva, våra vänner eller familj en upplevelse utöver det vanliga och idag har vi råd att göra det.

Att Me-tailing ens kommit till världen
grundas i vår vilja att påverka vår omgivning och våra upplevelser till det maximala och med hjälp av Internet får vi de resurser vi behöver för att enkelt söka information och leta upp de mest spännande platserna på jorden.

I och med att upplevelsen blir mer central i resandet ökar antalet koncepthotell runt om i världen. I Sverige är till exempel IceHotel, Tree-hotel och Airplane Hostel kända för att erbjuda en upplevelse utöver det vanliga. Vill du istället bo i ett träd utomlands kan du enkelt hitta ett genom någon utan flertalet bloggar och hemsidor om unika hotell runt om i världen som finns idag.

I skrivande stund byggs just nu väldens första undervattenshotell på Fiji där en veckas boende för ett par kostar 30 000 USD (ca 225 000 SEK) där det bland annat ingår transfer med hotellets egna flygplan till och från hotellet, en lyxdykning, en promenad på havsbotten, en introduktion till hur man flyger tre-passagerar flygplan, vinprovning, spa och föreläsningar med marinbiologer.
poseidon
I Österrike kan du bo i ett inrett pipeline-rör, i Turkiet kan du bo i en grotta, i Japan sover du i en liten kapsel där du precis får plats och i Storbrittanien kan du sova i ett sandslott!

Vi kan alltså dra slutsatsen att marknaden för koncepthotell blomstrar och med det sagt skall vi försöka oss på att se in i framtiden och förutspå vad som händer år 2020.

År 2020 har marknaden mättats och en mottrend har istället utvecklats där vi söker ett mer hemtrevligt boende och väljer i allt större utsträckning att bo på pensionat eller att couch-surfa och umgås med locals på den ort besöket sker på. Det blir viktigare för oss att hitta det genuina i en plats och att besöka Colosseum är inte längre lika attraktivt som att hitta den bästa pastarestaurangen i förorten.

Till 2020 har ett oändligt antal mobilapplikationer skapats och det blir enklare att hitta smultronställen på den destination besöket gäller. Som resenär kommer du kunna ladda upp bilder, kommentarer, åsikter och betygsätta platsen du varit på. Här har även “kommentar-funktionen” en stor betydelse och resenären är mer benägen att åka till en ny plats som fått ett högt betyg av människor runt om i världen.

Hotellbranchen kommer ha utvecklats och det blir i större utsträckning andra än människor som bor på hotellen. Om du själv ska åka på semester kan du checka in din kaktus, dina smycken, din tvätt och alla dina djur - oavsett om det är hästar eller hamstrar.

Med dessa ord om framtiden avslutar vi vårt sista blogginlägg och hoppas ni inspirerats OCH hittar ni något megacoolt där ute i cyberspace så Hör av er!!!
Sofie Predikaka & Josefin Enström
Upplevelseproduktion, Ltu VT 2012

Källor:
Kreativa hotell i världen
Ovanliga hotell
Hotell hos Herr Omar

Hej du vackra!

by Terje Sorgjerd
en blogg

Trendspaning - KICK & MELTING

Vi är båda ofta ute i internetuniversum och rekar läget vilket vi även
gjorde innan denna kursen. Till vår trendspaning nummer 3 funderade
vi länge på inom vilket område vi ville spotta trender.

Efter mycket sökande, MÅNGA;
wow, oh va snyggt, va smart, häftigt, innovativt, kreativt
så kom vi på att vi just spottat en Megatrend utan att veta om det...

Det mesta som tillverkas i dag i form av upplevelser eller produkter är
INNOVATIVA och KREATIVA. Hela cyberrymden är fylld av dessa adjektiv.
Vi kallar trenden KICK!

Nu börjar massproduktionens tid vad vi kan se vara över, nu vill människor
vara UNIKA på alla sätt och vis. De vill ha en Unik image och bli
levererade Unika prylar som gör de häpna. Tur för dem att dessa
Kick ass produkter produceras i en otrolig fart och speciellt inom en
viss bransch. Kan du gissa?

Självklart förekommer KICK inom Alla områden och branscher Men
det vi kan spotta är att Många ideér med
1st deciliter Kreativitet
1st deciliter Innovation
som syns utåt idag är inom TeknikBranschen. (Förmodligen gissa du rätt!)

Här levereras det lösningar på problem i form av produkter på
löpande band och speciellt inom trenden MELTING. Det handlar om
två komponenter som på många ställen smälter samman nämligen
offline- och online. Vi är påväg mot en ny värld... The O2O-world...
Du kan till exempel gilla eller LIKEa kläder via facebook som sedan
skickas till galgarna i butiken och visar hur många likes plagget fått.
like

I entrén på butiker och restauranger (Stadium bla och Sushi & te i Piteå)
säger en skylt; gilla oss på facebook eller checka in i vår butik/restaurang
med din smartphone så får du ett erbjudande eller en rabatt...

När du ska träna träder du in i ONLINEvärlden för att boka ditt pass, om
det är fullt kan du ställa dig på reserv, det plingar till i telefonen och du har
blivit bokad på passet för att någon annan hoppat av det.
Mot träningslokalen - OFFLINE...
Neeej, du kan vara Online Även Under träningen med Nikes nya
armband som du kan synka med telefonen eller datorn för att få
information om din fysik. Du kan sätta upp mål för dig själv och dina
framsteg visas då med hjälp av färgade lampor på armbandet.

Apparnas födelse har gett Meltingtrenden en megaskjuts... när du åker
skidor eller till och med när du SOVER kan du spela in din aktivitet för att
sedan få en rapport om hur bra du åkte eller hur djupt du sov. Inte nog
med det i en snar framtid kan du även ha Online PÅ DIG!!!
Som en extra hud på din hand sätter du på dig "telefonen" Glove on.


Som vi skrev tidigare så är vi påväg mot en ny värld, den här trenden
ser inte ut att dala i första taget utan snarare raka motsatsen...
Offline2OnlineVärlden är här för att stanna! och leverera fler lösningar för
ett ihopsmält samhälle. Många tänker YES snart kan vi leva i vår virituella
värld precis som på film men vad blir då konsekvenserna av det här?

Samtidigt som trenden växer ser vi mer forskning och Varningar för
strålning från telefoner tex. Än kan inte forskarna säga något
100% säkert men den som lever får se; om vi kan köra på som vi
gör eller om vårt offline&onlinebeteende måste minska MEN
frågan är om någon i så fall bryr sig...
Kanske är det värt att leva ett farligt och kort O2OLiv!?

Vi fortsätter vår jakt på trender till nästa gång! Vi ses då!
Sofie Predikaka och Josefin Enström

Upplevelseproduktion, Ltu VT 2012

 

 


 

Två otroliga appar som inte finns än men som vi hoppas kommer SNART!

 


KÄLLOR
Fler MeltingPrylar - Lego
Design Taxi - Inspirerande kreativitet
HerrOmar
HerrOmars trender 2012 som ordlista
Springwise - Like på galgen
Mobila trender 12
Melting in Media
O2O-Handel
NIKE Fuelband
Handel
Strålning

RSS 2.0