Trendspanarna längtar till sommaren!
Hejsan spanar-bloggen!
De senaste två veckorna har vi blivit matade i skolan med en massa modeller, teorier och spännande tillvägagångssätt för att nosa upp en trend. En av de saker vi lärt oss är att det finns cyklar där händelser och trender återkommer regelbundet. Och någonting på allas läppar just nu, som är så återkommande som det bara kan vara är VÅREN!
Vi kan lätt märka att människorna runt om, i alla fall Sverige, snabbt börjar anpassa sig till den lite varmare perioden av året. Skinnjackan slängs fram, strumpbyxorna går från 60- till 40den, kärleken sprudlar och trots att det fortfarande snöar i Norrland skickar Coop ut sin medlemstidning som är FYLLD av….? Vad annars om inte miljontals recept till framtida grillkvällar!
Dagens inlägg handlar om den svenska sommaren och ting som hör där till.
Släng gärna igång spotify och lyssna samtidigt som du läser!
Various Artists – Svensk sommar
Mode
Om du varit på en shoppingrunda på sistone och kollat in vad som finns i affärerna så kan du se att sommaren bjuder på mängder av stora blommiga mönster, pastellfärger och blå fiskbensmönster i form av kjolar, korta toppar och svallande korta klänningar. Matcha med riktigt knalla naglar och ett par färgglada solglasögon – fake RayBan-style, en trend som håller i sig även i år. Är du en dude är kläderna inspirerade av sportens värld!
Resa
Ska du åka utomlands är Grekland, trots den krassliga ekonomin, ett solsäkert resmål och Svenskarnas favorit även i år. Däremot reser vi mer med direktflyg och till mindre, närmare flygplatser för att maximera tiden vi spenderar på resmålet. Väl på plats går vi mer och mer ifrån att bara sola och bada och vikten av skräddarsydda upplevelser ökar.
Med tanke på att ekonomin runt om i världen och även här i Sverige inte är på topp ser det även ut som att många kommer att turista inom våra landsgränser.
Mat
När sommaren kommer känns det som om varenda svensk är en förprogrammerad flyttfågel som bara BEGÄR en grill. Allt ska grillas. Frukter, grönsaker, efterrätter och såklart, kött. Och om du inte är en van flyttfågel kan du ringa till Icas grilljour mellan 16-20 under hela grillsäsongen för att få hjälp att hitta rätt bland marinader och briketter. En trend som ökar är salladstillbehöret och hamburgaren gjord av olika köttsorter, likt grillkorven som finns i många olika storlekar, sorter och smaker.
Musik
Musik och sommar hänger tätt ihop. Peace & Love – festivalen som hade besökarrekord förra året med över 50.000 sålda biljetter fortsätter leverera nutida artister till Sveriges festivalsugna och Way Out West utökar sin festival med en extra dag. Vi gillar festivaler med allt vad det innebär!
Hela Sverige engagerar sig mer eller mindre i vilken låt som blir årets sommarplåga. Än så länge är det tidigt att säga vilken låt som vinner kampen, det är två månader kvar och Eurovision Songcontest som brukar bidra till en del hits har inte ägt rum än. Sveriges forumskrivare ligger lite lågt än så länge men många tippar på Ai Se Eu Te Pego med Michel Tégo.
Relationer
Med varmare väder, ledighet sol och bad ökar även antalet sexpartners. Det är lättare än någonsin att få en könssjukdom men det har ALDRIG varit enklare att anonymt få tag på kondomer! Den massa internetsidor erbjuder sina tjänster och skickar diskret ett paket till dig.
Var försiktig, skydda dig och GLÖM för tusan inte att använda solkräm!
Trendspanarna,
Sofie Predikaka & Josefin Enström
---------------------------------------
Källor:
http://www.digitalnewsagency.com/stories/6400-exercise-trends-for-spring-summer-12
Verktyg till vår trendspaning
World's top destinations
The best of both worlds
TOTEM
TRENDKÄNSLA. Etniskt och 80-talsinfluerat är två ord som skulle kunna sammanfatta denna trend. Här råder influenser från jordens alla hörn i såväl färger som mönster. Den futuristiska stilen är tydlig samtidigt som trenden har koppling till svunna tider, man plockar helt enkelt det bästa från båda världar och alla tider. LIKE
PLAGGTRENDER. Totem domineras av de funktionella mörka jeansen. Tillsammans med andra byxor och jackor av mer robust karaktär bildar de en kollektion av mer grunge/workwear-inspirerat slag. Byxorna har låg gren för att ge en lös siluett ovantill, medan benen är mer avsmalnande. Här har asymmetrin ersatts av symmetri, och geometriska mönster är synligt framträdande.
FÄRGTRENDER. Här finns hela skalan av starka etniska kulörer i frisk kombination. Basen består av körsbärsröd, illrosa, giftgrön och indigoblå som kombineras med klart gul, blå, röd och något dovare grå samt oxblodsröd.
FÄRGKODER: 7427U, 1787U, 3285U, 276U
Franska trendbyrån Carlins siar om 2011 års vintersportmode. Artikeln
Trendspaning - Street Art
Vi båda fascineras av roliga och fina saker vi hittar i vår omgivning. Dessvärre känner vi inte att just Piteå bjuder på ett sådant utbud och vart vänder man sig då? Jo, Internet, källan till inspiration, glädje och eskapism för alla med tillgång till ett tangentbord.
Stadskärnan runt om i världen har förvandlats till en mer färgglad plats vilket är något vi under en tid uppmärksammat. Avancerad gatukonst blir allt vanligare i städer och människor jobbar för att göra andra glada genom sin publika konst. När den enkla name-tagen och graffitimålaren börjat gå ur tiden tar gatuartisterna istället sitt uttrycksätt för konst ett steg längre med hela staden som målarduk. Idag kallas det med ett samlingsnamn för Street-Art.
Street-Art kan vara vad som helst; en klisterlapp, en spraymålning eller ett träd klätt i en stickad strumpa. En Street-Art skapare är en konstnär som använder publika platser som display för sin konst, det är helt enkelt ett utryckssätt som tar utställningen utomhus så att Greta Nilsson också får uppleva lite kultur påväg till jobbet en regnig tisdagmorgon.
Det finns olika syften med att visa sin konst på byggnader, gator och andra allmänna platser. Vissa artister gör det för att skapa sig ett namn, andra har kanske blivit uttråkade av den traditionella utställningsytan. Den konstform vi sett mer och mer framträdande när vi trendspanat är den Street-Art som vill ifrågasätta den existerande omgivningen och kommunicera med den vanliga Sture Svensson om socialt relevanta områden och frågor. En trend som vi vill uppmärksamma!
Street-Arten blir även allt vanligare runt om i världen vilket Red Bulls hemsida visar prov på där man själv kan tagga sin häftigaste Street-Art på google maps och hjälpa till att täcka upp världskartan med Street-Arts runt om i världen. Det finns hur mycket material som helst att tillgå och att använda Internet som inspirationskälla för att göra egen Street-Art är inte svårt i det här fallet.
Ännu en trend som vi ser växa genom de källor vi hittat är att det idag för Street-Art artisterna inte bara handlar om att måla sin konst utan att få de förbipasserande att stanna upp och fyllas av glädje och förhoppningsvis generera ett leende. Denna Street Art ska vara rolig och lustfylld.
Ett par innovativa och inspirerande typer som också kommit på att det är genom roliga och lustfyllda upplevelser som budskapet bäst når fram är grundarna bakom The Fun Theory (TFT). Vi vet ju alla att ett gott skratt förlänger livet alltså att ha roligt är viktigt för den personliga hälsan men även den världsliga hälsan kan bli bättre genom att ha roligt anser både vi och TFT. De jobbar mycket med fenomenet att “Det roliga förändrar beteendet till det bättre” och de testar praktiskt hur vårt beteende förändras när vi får göra sopsortering på ett roligt sätt och gå i trappor som ser ut som ett piano och låter som ett när du går där istället för att ta den tråkiga rulltrappan.
Skribenterna på The Cool Hunter är inne på samma spår med att det finns en djupare betydelse med Street-Art. Vi kanske klottrar mindre och skräpar ner mindre på en plats där det är estetiskt fint, där det finns ett konstverk och någon som lagt ned kärlek och tid på att utforma platsen. Som stadsinvånare kan man genom Street-Art känna ett större ansvar för platsen som sträcker sig utanför sig själv.
UT och Street-Arta!
/Sofie Predikaka och Josefin Enström
Upplevelseproduktion, Ltu VT 2012
Tankar som slagit oss då vi trendspanat Street-Art
> Människor dras till och behöver naturens färger i sin omgivning!?
> Är det så att man kan dra en parallell mellan urbaniseringen och deprission? Den betonggråa staden gör att street arten blir mer utbredd då människan behöver mer färg i omgivningen?
> Internetkällorna växer idag med kreativa, innovativa estetiska former för att det finns ett behov från människorna att bli inspirerade!? Tex webbsidan The Cool Hunter.
> Barcelona. Det är häftigt hur borgmästaren lät Gaudí göra allt han gjorde med staden. Det har gett otroligt mycket till stadsbilden och stadens populäritet i dag anser vi.
KÄLLOR
http://www.thecoolhunter.net/article/detail/1787/why-street-art-matters
http://www.next-after-this.com/2011/10/trend-street-art-that-will-make-you.html
http://www.streetartutopia.com/
http://www.thestreetartblog.net/
http://german-street-art.blogspot.se/
http://www.streetartutopia.com/?p=3554
http://www.youtube.com/watch?v=5dYXXKbJw6c